Twijfel tussen R53 en R56

Stel je hier even voor.
DeepM
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 sep 2021, 16:20

Twijfel tussen R53 en R56

14 okt 2021, 11:58

Hi allemaal,

Ik ben Deepak uit Dordrecht. Na een grote reeds aan Japanse auto's te hebben gereden wil ik nu iets anders. Ik ben al ruim een maand opzoek naar je juiste R53 of een R56. Na wat onderzoek heb ik gezien dat ze beide hun kwaaltjes hebben, maar goed alles is te overzien een auto kost nou eenmaal geld :()

Wellicht dat iemand van jullie me de weg wat wijzer kan maken bij een beslissing maken. Ik heb dit weekend 3 bezichtigingen op zaterdag/zondag voor een R53 en hopelijk 1 voor een R56 uit 2006.

Allemaal hebben ze wel hun onderhoud gehad en kettingen zijn zo goed als vervangen. Word mn eerste Europese auto, dus ik ben benieuwd..

Lijst van auto's:

- Honda Civic EG 1993
- Honda Civic 1996 Coupe
- Honda Civic EK VTI 1997
- Honda Civic B.A.R Sport 2005
- Lexus is200 (2 maal gehad) 2001 en 2004
- Mitsubishi Eclipse 2G 1997
- Toyota Corolla 2005
- Toyota Yaris T-Sport Turbo 2003 (nr 193 van 400)
- Nissan 200sx S13 met SR20DET motor had 283.4pk op de achterwieltjes

Momenteel autoloos, door alle corona gebeuren kon ik thuis werken. Maar ben nu wel weer toe aan een auto, vandaar m'n zoektocht.
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Twijfel tussen R53 en R56

14 okt 2021, 13:25

Idd ieder type heeft zo zijn eigen problemen en de 53 en 56 lijken ook heel erg op elkaar alleen denk ik dat de kans wat groter is een goede 56 te kopen met een redelijke km stand en beter onderhouden dan een 53 ,maar een 56 zal ook weer wat duurder in aanschaf zijn .ook is de 56 wat moderner dan de 53 maar het is natuurlijk persoonlijk of je een vintage of een jong gebruikte wilt :lol: belangrijkste is denk ik om een zo volledig mogelijk gedocumenteerde mini te kopen en dan niet alleen een afgestempeld onderhouds boekje want daar wordt ( ja zelfs door dealers die ze doorschuiven naar de handel) flink mee gefraudeerd zelf gezien en waargenomen :shock: dus facturen erbij is wel zo belangrijk.anders blijft het altijd een gok.vertrouwen is goed maar zelf waarnemen is beter :wink:
Gebruikersavatar
innocenti1300
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Regio Den Bosch
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jun 2021, 10:07

Re: Twijfel tussen R53 en R56

14 okt 2021, 20:33

Ik persoonlijk zou eerder een R53 kiezen van bj 2005 of 2006. Compressor klinkt gaaf en volgens mij is de motor betrouwbaarder dan de Peugeot turbo motor uit de r56. Een R56 is op de markt gekomen in 2006. Die zou ik eerder van een latere generatie kiezen als je voorkeur uit gaat naar een r56.

Maar belangrijker en je eigen voorkeur. Als ik zie wat je al aan auto's hebt gereden ben je aardig liefhebber. Als ik jou was zou ik van beide type een lijstje maken met +en en -en en vooral je emotie niet vergeten. En probeer een proefrit te maken en kijk waar je de grootste smile van krijgt.
DeepM
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 sep 2021, 16:20

Re: Twijfel tussen R53 en R56

15 okt 2021, 08:14

@Peter koster

Ik kijk inderdaad naar alle factuurtjes die erbij zitten. Wel zo fijn, ik heb namelijk ook ervaring met gesjoemelde onderhoudsboekjes

@innocenti1300

Ik heb inderdaad gelezen dat de n14 wel veel kuurtjes heeft. Maar wanneer het goed onderhouden is het wel meevalt. De r56 met n18 blokken ligt helaas buiten mijn budget.

Ik heb niet echt een voorkeur, ik heb nog nooit een auto met supercharger gereden. Morgen wordt dat m'n eerste keer, dus ik ben erg benieuwd. Aan de andere kant, met turbo kan je sneller meer vermogen uit je blok halen. De turbo kick is namelijk wel heerlijk 😅. Wat voor mij belangrijk is dat het een degelijke auto is, want ik ga er dagelijks mee rijden.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Twijfel tussen R53 en R56

15 okt 2021, 08:57

innocenti1300 schreef:
14 okt 2021, 20:33
Ik persoonlijk zou eerder een R53 kiezen van bj 2005 of 2006. Compressor klinkt gaaf en volgens mij is de motor betrouwbaarder dan de Peugeot turbo motor uit de r56. Een R56 is op de markt gekomen in 2006. Die zou ik eerder van een latere generatie kiezen als je voorkeur uit gaat naar een r56.

Maar belangrijker en je eigen voorkeur. Als ik zie wat je al aan auto's hebt gereden ben je aardig liefhebber. Als ik jou was zou ik van beide type een lijstje maken met +en en -en en vooral je emotie niet vergeten. En probeer een proefrit te maken en kijk waar je de grootste smile van krijgt.
Gewoon dit verhaal.
Ga met beide auto's rijden en bepaal wat je in de auto wilt.
R53 is spartaans en hard, R56 is al een heel stuk luxer en degelijker.
Een R53 is inmiddels een oude auto. Verwacht dus dat ophanging en dergelijke niet meer fris zijn en dus investering behoeven om er weer een toppertje van te maken.
Bij de R56 is de ketting(spanner) een dingetje. Zorg voor goede olie en ga niet in lage toeren rijden zodat er extra spanning op t spul komt. Het nieuwe rijden is niet voor deze auto's bedacht. Wissel elk jaar of 10.000km de olie + filter. Schrijft MINI niet voor, maar doe het gewoon en houd het heel.

Betreft tuning;
R53 is een andere luchtfilter voor de herrie, uitlaat voor de andere herrie en een kleinere pully op de supercharger en je bent klaar. Software is optioneel

R56 is downpipe + evt einddemper als er niet al een JCW op zit. Filter + GFB DV+ voor de geluidjes en software op maat voor wat meer gang.

Onderaan de streep ongeveer even duur. Daar moet je t niet op laten denk ik.

Ik heb beide gehad. Van beide enorm genoten. Twee heel verschillende auto's.

Kleine voetnoot: een R56 lijkt sneller te zijn door de punch van de turbo, maar de kracht van de supercharger is altijd aanwezig en dan voelt t minder explosief, maar op straat zijn ze even snel!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
DeepM
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 sep 2021, 16:20

Re: Twijfel tussen R53 en R56

17 okt 2021, 17:21

Gister proefrit gehad met een r53, was meteen verkocht. Ik heb de auto voor 3k op de kop getikt en vandaag opgehaald. Geen geld voor deze auto. Ik ga em 4 maanden rijden en dan aanbieden voor een motorreviesie en kw, bc of tein schroefset. Laat gelijk alles wat niet goed is vervangen.

Wat is nu met de auto is:

- Uitlaat lekt bij flexibel gedeelte
- Bij het sturen een rubber geluid bij bestuurders kant. Stuurstang moet denk ik vervangen worden.

Het is geen facelift, maar dat doet er niet zo toe. Ik kocht het met de gedachte:

Ik koop of een auto van 3k en hij gaat kapot of ik koop een auto van 5k en die gaat stuk. Overigens zag deze auto er beter uit dan de duurdere mini's welke ik gister heb bezichtigd.

Moet zeggen dat ik de cooper zuinig vind op de snelweg. 6.1l op 100km vind ik heel netjes.

Wat foto's:Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
innocenti1300
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Regio Den Bosch
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jun 2021, 10:07

Re: Twijfel tussen R53 en R56

17 okt 2021, 22:29

Mooie R53. GEFELICITEERD met je aankoop. En idd slim om budget over te houden. Maar ee iets moois van en deel je verhaal. Leuk om te volgen.
DeepM
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 sep 2021, 16:20

Re: Twijfel tussen R53 en R56

19 okt 2021, 13:54

innocenti1300 schreef:
17 okt 2021, 22:29
Mooie R53. GEFELICITEERD met je aankoop. En idd slim om budget over te houden. Maar ee iets moois van en deel je verhaal. Leuk om te volgen.
Dank je wel! Verhaal gaat zeker gedeeld worden.

Meanwhile, ben ik er achter gekomen dat de auto door Beek in 2017 is voorzien van een 17% poelie en een tuning. Ik vraag me af of de vorige eigenaar ook lid is geweest op dit forum. Zo ver ik heb gezien zijn de volgende punten aangepakt:

- 17% Poelie
- Bastuck catback
- Forge Strut brace
- Andere uitlaatspruitstuk

Ik moet nog enkel uitzoeken of de intercooler is aangepast en of de nokkenas is aangepast.

M'n R53 graag vooruit :D ik vond het al behoorlijk rap voor 163pk, maar hij is dus allang niet standaard meer.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Twijfel tussen R53 en R56

20 okt 2021, 08:09

DeepM schreef:
19 okt 2021, 13:54


Ik moet nog enkel uitzoeken of de intercooler is aangepast en of de nokkenas is aangepast.
Intercooler is nog standaard


Anders bij MINISpeed / Beek / BAR eens navragen wat zij met de auto hebben gedaan.
Dan weet je het meteen


Denk dat de auto al eens eerder in de club is geweest. Zijn er maar weinig met een Bastuck uitlaat
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “Who are U?”