Dagje naar BBR in Engeland

Van alles over de 1ste generatie MINI.
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

Dagje naar BBR in Engeland

25 mar 2006, 15:22

Zo eindelijk terug van BBR dus zoals beloofd hier het verslag.

Om 04.00 uur vertrok ik naar Frankrijk om daar de kanaaltunnel te nemen naar Engeland. Alles goed en wel gegaan, ondanks dat ik waarschijnlijk weer geflitst ben in Frankrijk (maar 10km te hard overigens bij het optrekken) kom ik aan op de terminal. Auto in de trein gereden en vervolgens na 30 min kom ik aan in Folkestone. Eenmaal op de weg in Engeland ging het lekker vlot totdat ik bij de M25 (bij de ring van Londen) in de file kom te staan. Na een uurtje of twee ben ik dan eindelijk in Brackley waar BBR gevestigd is.

Ik word hartelijk ontvangen door David de eigenaar en hij vertelde mij dat hij het erg leuk vond dat een Hollander helemaal met zijn Mini naar hem gereden is.

Na het tonen van zijn werkplaats, wat een complete chaos was omdat er gewoon overal onderdelen lagen liet hij mij nog wat andere auto's zien zoals twee totaal opgevoerde Ford Cosworths, en nog een aantal nieuwe auto's die in de planning stonden om getuned te worden.

Zo hier een focus ST die ze willen 'oppeppen' naar 320 pk:

Afbeelding

en hier een Golf V5 met daarnaast een Renault Clio:

Afbeelding

Helaas had ik geen gelegenheid gekregen om meer foto's te maken van zijn werkplaats, maar mijn mening is wel ondanks de grote zooi het overal was toch een professionele organisatie hier bezig is. David heeft 6 mensen in dienst die continue auto's aan het tunen zijn.

Vervolgens gingen we naar zijn kantoortje om het een en ander te bespreken wat er met mijn mini precies ging gebeuren onder het genot van een kop koffie.

Afbeelding

Terwijl we een kop koffie dronken reden ze mijn Mini naar binnen en bekeken ze de huidige modificaties. Vervolgens hebben ze mijn auto voorzien van nieuwe software en hebben deze gedurende de middag aangepast. Ze hebben ook tussendoor 4x gereden met de Mini om het een en ander uit te testen. Ook is er nog een kleinere pulley erop gezet van 19%.

Daarna hebben ze ook nog gesleuteld aan het software gedeelte van het intercooler management systeem.

Ook heeft David mij een bonnet scoop meegegeven (overigens gratis want ik wilde hem eigenlijk niet kopen voor 70 pond) waardoor de compressor meer lucht zou krijgen.

De prijs voor dit alles wat ik betaald heb was veel minder dan de uiteindelijke prijs die op de website staat. (in totaal heb ik 480 pond betaald!!) Een beetje onderhandelen kon dus niet kwaad. Daarnaast heb ik gevraagd of ik nu ook bewezen 220 pk zou hebben omdat we geen dyno hebben gedaan. David staat er namelijk op dat een dyno zeer slecht is voor de Cooper S ondanks een blower ervoor omdat de Supercharger hierdoor veel te heet wordt.

Hoeveel pk ik nu heb is dus eigenlijk wel een raadsel moet ik eerlijk zeggen maar deze twijfel ging volledig weg toen ik met hem in mijn auto stapte er een stukje ging rijden. Een enorm verschil voelde ik in de S. Vooral in de tweede, derde en vierde versnelling hoorde en voelde ik de auto veel meer trekkracht geven.

Ook het verbruik zou veel minder zijn, wat ik wel degelijk merkte op de weg terug.

Concluderend kan ik zeggen dat ik tevreden ben met het resultaat, maar dat ik wel baal dat ik geen uitdraai heb of een indicatie hoeveel vermogen ik meer heb. Ook twijfel ik nu of ik weer een dyno moet doen ivm het verhaal hij mij verteld heeft dat het slecht zou zijn voor de supercharger. Toch geloof ik er wel in dat hij gelijk heeft (hij heeft immers meer dan 20 jaar ervaring met het opvoeren van auto's dus hij zal niet uit zijn nek lullen lijkt mij.

Ten slotte liet hij mij de Cooper S 300 zien waar ik een aantal pics van gemaakt heb. Helaas konden we er niet in rijden omdat deze niet van hem zelf was maar eentje van een klant die hem ieder moment kon komen ophalen. Jammer dus...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg heb ik nog genoten van een paar droomauto's waar ik ook ff een pic van gemaakt heb vanuit de auto. Hier ruil ik mijn Mini dus per direkt op in :P

Afbeelding

Afbeelding

Op het laatst heb ik toch maar even doorgeknald. Kon het toch niet laten >)

Afbeelding

Motorisch gezien vind ik het nu wel welletjes, op de intercooler na, die ik wel nog ga vervangen door een grotere. Nog ff wachten op de postbode met het GTT pakket.

Gr. Tom
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Gebruikersavatar
Rimshot
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Stellendam
Berichten: 139
Lid geworden op: 20 feb 2006, 11:48

25 mar 2006, 15:59

Mooi verslag, klinkt er goed.
Als ik jou was zou ik niet meer op de dyno gaan, als jij merkt dat ie gewoon echt een stuk sneller reageerd en meer vermogen heeft dan is het toch niet nodig. Met z'n auto hoef je je toch niet te bewijzen.
Nogmaals een goed verhaal en volgens mij moet die mini van jou nou gaan als een raket :arrow:

Groeten Ronald :)
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

25 mar 2006, 19:07

Geen dynouitdraai !, beetje wazig verhaal van meneer BBR!!!!.
Nu kan hij wel goed aanvoelen maar nou weet je nog niet wat je er op vooruitgegaan bent (koppel/pk)! Dat zelfde hebben we met MTH!
Heb je nu ook een ander spruitstuk?
Dat het slecht zou zijn voor de compressor is echt onzin met alle respect voor BBR.
Verder wel een leuk verslag hoor.

GR.werner
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

25 mar 2006, 19:16

@ Werner

Volgens David zou dit slecht zijn voor de binnenkant van de supercharger omdat daar een soort coating op zit die te warm wordt omdat er geen rijwind op zou staan op een dyno. De wind die bij een dyno gecreeerd wordt schijnt daarvoor door een ventilator voor de motor te plaatsen veel te weinig te zijn.

Mijn spruitstuk moet ik nog binnen krijgen. Deze zou er ook nog op komen ja, hiervoor krijg ik nog (gratis) aangepaste software update van BBR voor als deze erop zit.

Gr. Tom
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

25 mar 2006, 19:37

badkarma schreef:@ Werner

Volgens David zou dit slecht zijn voor de binnenkant van de supercharger omdat daar een soort coating op zit die te warm wordt omdat er geen rijwind op zou staan op een dyno. De wind die bij een dyno gecreeerd wordt schijnt daarvoor door een ventilator voor de motor te plaatsen veel te weinig te zijn.
Dat de coating loslaat gebeurde bij somige compressoren van de eerste modellen bij montage van kleinere poelie. Dit kwam omdat het toerental te kritsch was voor deze coating. Heeft niks met warmte te maken!!
De latere modellen vanaf eind 2004 hebben dezelfde compressor als bij een works kit(ander coating) ,en is dit probleem opgelost!
Ik denk dat hij niet wil dat je een dyno doet omdat dan het vermogen altijd tegen valt(zoals bij de meeste tuners).
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

25 mar 2006, 20:22

Leuk verslag. Zo te lezen ben je er tevreden over :) Idd erg jammer dat je geen dyno uitdraai hebt. Weet je nog niet hoeveel je hebt gewonnen aan vermogen.
Die 300pk versie ziet er wel erg :-PP uit :)

Wordt de software update via email verzonden of moet je dan weer extra teruggaan?
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

25 mar 2006, 22:05

Hi, software update wordt via mail verstuurd. Ook sturen ze mij de interface op om deze weer te uploaden. De interface krijg ik dan in bruikleen.

Gr. Tom
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

26 mar 2006, 00:47

Leuk verhaal Tom. Top dat je dat gedaan hebt. 19% pulley is wel extreem, ik denk niet dat dat er veel hebben in Nederland. Die zou vooral bovenin veel pk's meer moeten geven heb ik gehoord. Inderdaad jammer van je dyno, maar BBR heeft een uitstekende reputatie. Als je een keer de kans krijgt zou ik het toch laten doen, door de hele MTH geschiedenis zijn wij allemaal wat sceptisch over software tuning 'op afstand'. Maar dat doet niks af aan de verbetering die je voelt. We moeten eens een keer in elkaar auto rijden om de verschillen eens te voelen :)
Ik was vandaag nog in Horn in een sauna :)
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

26 mar 2006, 01:01

@ Berthil

Jezus dan was je vlakbij waar ik zit. Die sauna is ongeveer 400 m van mijn huis af :)

Ik heb ook besloten om hem op de dyno te zetten. Ik wil gewoon weten wat het resultaat is, ondanks eventueel advies dat het slecht zou zijn.

Ik ga nog sowieso naar Belgie bij een vriend van mij die een dyno heeft staan. Hij doet ook tuning maar is niet gespecialiseerd in chiptunen van Mini's. Wel kan ik hier meer weten van eventueel vermogenswinst. Over de rep. van BBR twijfel ik ook niet over.

Gr. Tom
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

26 mar 2006, 10:39

Interessant verhaal en ervaring Tom!
Dus als ik een EB bommetje voorbij zie komen, weet ik dat jij het bent. :wink:
werner schreef: Dat de coating loslaat gebeurde bij somige compressoren van de eerste modellen bij montage van kleinere poelie. Dit kwam omdat het toerental te kritsch was voor deze coating. Heeft niks met warmte te maken!!
De latere modellen vanaf eind 2004 hebben dezelfde compressor als bij een works kit(ander coating) ,en is dit probleem opgelost!
Euhm, de MINI van Badkarma is van 2002. Dus wellicht heeft hij 'ie die 'mindere' coating.
Gebruikersavatar
MINIJCW
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Eindhoven
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 jan 2006, 01:24

26 mar 2006, 11:46

Hey Tom,

Heel leuk verslag en ook coole pics.
Jammer van de dyno, maar ik neem aan dat ze die 300pk versie er ook op gehad hebben. Die zal ook genoeg betaald hebben, alhoewel je zelf een hele goede deal hebt gemaakt. Mooie prijs
Heel veel plezier ermee en wil wel eens een keertje meerijden :wink:
badkarma
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Horn
Berichten: 273
Lid geworden op: 15 feb 2006, 09:28

Coating

26 mar 2006, 11:51

Ik ga dat hele verhaal over die dyno en de coating eens navragen bij de chef Monteur bij BMW in Roermond. Die weet alles van Mini af bovendien bleek hij ervaring te hebben met het tunen van Mini's. Nu wil ik het fijne ook ervan weten :wink:
Sinds 07-2009 helaas geen Mini meer. Rijd nu een A4.

Terug naar “MINI-talk”