21 november, Palma Mallorca.
Jawel, de NewMINIclub mocht deel uitmaken van de 'international media launch' van de MINI Paceman op Mallorca. Van 5 t/m 23 november was de gehele auto-wereldpers uitgenodigd om kennis te maken met het nieuwe topmodel van MINI. Het zevende MINI model alweer in de reeks met als basis de Countryman die we allemaal wel kennen. Wij mochten rijden met de MINI Cooper S Paceman met 184 pk.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de Paceman gaat nagenoeg net zo strak de bocht om als de Hatchback dankzij de 1 cm verlaging, aangepast sportonderstel, stijvere carrosserie en een beetje minder gewicht (twintig kilo). 'Bijna' omdat je toch een beetje voelt dat de Paceman nog steeds wat hoger op zijn poten staat en wat kilo's meer heeft dan de Hatchback. Maar het verschil is klein en daarvoor krijg je wel meer ruimte. De Paceman heeft een 4 cm lagere daklijn dan de Countryman maar de achterbank is 3 cm naar beneden gebracht dus de hoofdruimte op de achterbank is nagenoeg gelijk.
We hebben genoten van de Paceman die zich in vlot tempo door het mooie Mallorcaanse landschap liet sturen. Strak door de bochten en met altijd voldoende koppel via de twin-scroll turbo van de Cooper S om te versnellen waar nodig. De Paceman combineert het beste van twee werelden en heeft nog wat extra. De sportiviteit van de Hatchback, het gebruiksgemak van de Countryman en de Paceman voegt daar zijn stoere en unieke uiterlijk aan toe. De eerste Sports Activity Coupé volgens MINI. Volgens mij de brug tussen Hatchback en Countryman met het beste van beide in een mooi jasje.
De prijzen zijn inmiddels ook bekend gemaakt en beginnen bij 29.695 euro voor de 1.6 Cooper met 126 pk, 5.000 euro boven de instapversie van de Countryman (de One met 98 pk). De MINI Cooper S Paceman (184 pk) is er vanaf €35.695. Dieselaars hebben twee keuzes: een Cooper D voor €30.695 (122 pk) en de Cooper SD Paceman (143 pk) vanaf €36.695. De prijzen liggen dus hoger dan die van de Countryman maar de Paceman komt standaard met sportstoelen, verlaagd en aangepast sportonderstel, airconditioning en center rail.
De MINI Paceman is vanaf medio maart te bewonderen bij de MINI dealers.
Fotoverslag:
De Pacemans met de bekende M van München op de nummerplaat staan klaar.
Alles was tot in de puntjes verzorgd inclusief routeboek met een ruime keuze aan routes.
Tour B hebben wij gevolgd, de langste route.
Het schiet lekker op met de Paceman.
4 cm lager dan de Countryman; 3 cm achterste daklijn en 1 cm onderstel.
Uniek voor MINI, horizontaal geplaatste achterlichten. In zijn element op de bochtige wegen van Mallorca.
Genieten van een mooi uitzicht tijdens de lunch.
Bonus; aan het einde van de Paceman rit nóg meer genieten, rijden met de JCW GP 2 op het circuit waarover later meer.
Korte impressie van de lunchstop:
Tot slot het videoverslag van Autoweek.
Op dezelfde dag opgenomen en op het vliegveld van Barcelona al begonnen met bewerken.
Rijverslag MINI Paceman
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
- jordi8
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Den Haag
Bericht
wauw wat een verslag! mooie foto's en videobeelden ook!
I was a proud and crazy owner of the world's first MINI Blooper S.
Now I got myself a Opel Corsa GSI Turbo.
Now I got myself a Opel Corsa GSI Turbo.
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
Bericht
Het zal je werk maar wezen! Aan de huisjes op foto 4/6 te zien langs de kustweg in het zuidwesten gereden, die is erg mooi idd!
- the blue lobster
- Niko N.
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht
Mooi verslag en foto's Berthil. Geweldig dat je er bij mocht zijn, en terecht.
Ik moet nog even wennen aan de Paceman. Vind hem niet lelijk maar nog zo anders.
Binnenkort eens zelf bekijken.
En zodra de GP binnen is eens kijken of ie mee wil/mag.
Ik moet nog even wennen aan de Paceman. Vind hem niet lelijk maar nog zo anders.
Binnenkort eens zelf bekijken.
En zodra de GP binnen is eens kijken of ie mee wil/mag.
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "
- parklaneworks
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Rotterdam
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Ik nam aan dat je met "Hatchback" de R56 bedoelt (aangezien je verderop ook nog vergelijking maakt tussen Countryman en Hatchback). Welk model R56 vergelijk je dan mee? Een R56 JCW, een R56S, een R56 Cooper? Met opties of kaal? Er zit qua bochtentechniek nog wel wat verschil tussen een R56 factory-JCW met veel opties en een S zonder.
Re: Rijverslag MINI Paceman
Berthil, mooi verslag!Berthil schreef:Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de Paceman gaat nagenoeg net zo strak de bocht om als de Hatchback dankzij de 1 cm verlaging, aangepast sportonderstel, stijvere carrosserie en een beetje minder gewicht (twintig kilo). 'Bijna' omdat je toch een beetje voelt dat de Paceman nog steeds wat hoger op zijn poten staat en wat kilo's meer heeft dan de Hatchback.
Ik nam aan dat je met "Hatchback" de R56 bedoelt (aangezien je verderop ook nog vergelijking maakt tussen Countryman en Hatchback). Welk model R56 vergelijk je dan mee? Een R56 JCW, een R56S, een R56 Cooper? Met opties of kaal? Er zit qua bochtentechniek nog wel wat verschil tussen een R56 factory-JCW met veel opties en een S zonder.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
Bericht
Met de hatchback bedoel ik inderdaad de R56. Ik refereer dan naar de R56 JCW die we in deze test heb gereden al is het al een tijdje terug. Een R56 Cooper S heb ik echter ook al eens gereden.
- Mellowyellow
- Nieuwsgierig
- Locatie: Nijverdal
Bericht
Paceman JCW
Al bekend wanneer de JCW versie van de Paceman er aan gaat komen ?
Daar zou ik mijn Countryman S eventueel wel voor willen inruilen.
Gr. Mellowyellow
Daar zou ik mijn Countryman S eventueel wel voor willen inruilen.
Gr. Mellowyellow
Rally Team Moree powered by Human Racing.
Onze sponsors