Kwaliteitsbeleving Mini R55 / R56 KEUZE GEMAAKT!

crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

07 feb 2011, 14:46

Extra garantie zien te regelen is inderdaad het beste wat je kan doen.

Over de kwaliteit kan ik weinig goeds zeggen, heb zelf een R56 die afgeladen vol zit met opties en de mini is echt al onnoemelijk veel binnengeweest voor reparaties.
Rammeltjes en trillingen in het dashboard, daar valt niet zoveel aan te doen. Maar als de lederen zetels afpellen (ondertussen al 2 keer nieuwe gekregen, maar nu zijn ze weeral versleten (na een jaartje)), de koffer niet opengaat, de chromen ring op de versnellingspook afkraakt, het panoramisch dak niet opengaat als de auto in de zon gestaan heeft, de elektrisch inklapbare spiegels niet volledig uitklappen, de airco zomaar ophoudt met werken, en ook na reparatie 2 weken later er opnieuw de brui aan geeft, de joystick van het navigatiesysteem al 2 keer stuk gaat, de dvd-lezer weigert dvd's te lezen, ...
Op de duur spendeer je meer tijd met ergenissen dan met een grijns.
Mini's en bmw's staan niet bekend voor hun betrouwbaarheid...
Als je een slechte vasthebt heb je pech, en die kans is reeel.
Aan de andere kant is er niks wat in de buurt komt van een mini, zowel qua design, als qua rijervaring.
Een nieuwe verliest snel heel wat van zijn waarde, een tweedehands uit het dealernetwerk lijkt me een betere keuze.
Op een nieuwe kan je dan natuurlijk 5 jaar garantie nemen, op een tweedehands gaat dat moeilijker.
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

07 feb 2011, 15:23

elke nieuwe auto schrijft onwijs hard af, maar mini's staan (althans, stonden afgelopen jaar) op plek 2 in de minste afschrijving na zoveel tijd/km's... dus wat dat betreft is een mini een "verstandige" keus.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

07 feb 2011, 15:33

klopt, maar nog steeds is het echt veel, ik kreeg bij de dealer, bij aankoop van een nieuwe mini of bmw nog 15500 euro voor mijn toendertijd 2 jaar oude mini. Met wat moeite kon de verkoper er nog 16500 van maken. Nieuwprijs (excl. kortingen) was wel 33000 euro. De helft dus, op 2 jaar tijd... (na 50k km)
Mocht ik het 3j geleden opnieuw doen, dan keek ik op mijn gemak uit naar een jonge tweedehands. Eventueel uit Duitsland, de MINI Next garantie is toch europees.
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De glazen stad
Berichten: 11224
Lid geworden op: 27 okt 2009, 17:00
Nederland

07 feb 2011, 15:46

Dat is best vreemd..
hier in NL wordt over het algemeen pas de helft na 3 jaar bereikt (sommige auto's schrijven natuurlijk harder af) maar bij MINI was het bijna na 4 jaar tijd..

ik hoor constant om me heen dat mensen verbaasd zijn wat ze nog terug krijgen voor hun MINI..
Dus of je bent beetgenomen door de dealer en maakt hij dikke winst, of ze nemen erbij in dat je zoveel gezeur hebt met je auto.. Zo'n historie doet je restwaarde natuurlijk niet veel goeds.. hoe oneerlijk ook..
The Transporter - "Always on a mission.."

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)

The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
Ricky
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mar 2010, 17:09

07 feb 2011, 17:27

Ik snap dat er geen foutloze auto´s zijn, maar heb al best veel auto´s´gereden en de mini spande toch wel de kroon. En niet alleen bij mij helaas.
heb hiervoor 2 jaar met een golf 5 rond gereden en helemaal niks mee gehad. En nogmaals ik snap dat er geen probleemloze auto´s zijn, maar de 1e gen was gewoon niet best en ben gewoon benieuwd of de 2e gen beter is...
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

07 feb 2011, 18:07

2e gen is zeker beter en degelijker maar je kiest deze auto voor de fun en die paar mankementen kom je ook wel weer overheen toch :mrgreen:
En als je denkt er niet overheen te komen dan moet je lekker golf gaan rijden :p
Ricky
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mar 2010, 17:09

07 feb 2011, 18:49

Ik vind de mini juist fantastisch rijden, daarom denk ik na over de 2e gen. Maar reparaties van 1300/1400 euro noem ik niet zomaar een mankementje. Is voor mij veel geld, en daarom wil ik graag even goed infomeren voordat ik de stap zet.
En heb trouwens niet het budget om een nieuwe te kopen of eentje van een jaar oud.
Shag
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5871
Lid geworden op: 04 apr 2016, 17:25

07 feb 2011, 19:12

beste wat je dan kunt doen is zoals Woosh zegt, gewoon een prima 2e handse zoeken maar vantevoren, dus voordat je hem daadwerkelijk koopt, door de ANWB een aankoopkeuring laten doen...heb je maximale zekerheid e ik geloof zelfs extra garantie als er binnen zoveel KM na die keurings iets stuk blijkt te gaan waar niet voor gewaarschuwd is..ben de details ff kwijt maar heb zelf iets dergelijks uitgezocht toentertijd.
Woosh!
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De glazen stad
Berichten: 11224
Lid geworden op: 27 okt 2009, 17:00
Nederland

07 feb 2011, 19:57

klik ;)

je kan natuurlijk altijd overeenkomen dat de verkopende partij dit moet ophoesten als het niet juist blijkt te zijn (dus als hij dingen verzwegen heeft of als de auto gewoon niet deugt)

De keuring kan je ook direct aangeven of de vraagprijs overeenkomt met de waarde van de auto in de staat waarin hij verkeerd.

Succes! 8)
The Transporter - "Always on a mission.."

The exes:
- Subaru Forester 2.0XT AWD A/T (04/2003)
- Mazda MX-5 1.8i 16V Touring (05/2000)

The one that started it all...
- MINI One D (11/2009)
Afbeelding
JorisD
Be Mini
Be Mini
Locatie: Den Haag
Berichten: 608
Lid geworden op: 27 mei 2009, 00:58

07 feb 2011, 20:00

WAt het kopen van een nieuwe auto betreft...dat een auto de eerste drie jaar het meeste afschrijft, lijkt me oud nieuws. Als je een auto wil die enigzins z'n waarde houdt, dan moet je nooit een nieuwe kopen...of je moet een van de gelukkigen zijn die een Ferrari 599xx oid kan en mag kopen, die worden meer waard.. >)
Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

07 feb 2011, 20:26

Stel dat je een cooper s tweede generatie koopt zonder garantie informeer ff of die een fix heeft gehad i.v.m ratel anders kun je daar al rekening mee houden dat dat 1500 euro kan kosten :wink:
Ricky
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mar 2010, 17:09

07 feb 2011, 20:49

wil zowiezo geen cooper S. Dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken :D
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

08 feb 2011, 09:23

Ik zou zeggen: Ga ervoor!
Als je met de vorige zoveel pech hebt gehad is de kans des te groter dat je met een nieuwere meer geluk hebt.
Zoals opgemerkt is de 2e generatie er duidelijk op vooruit gegaan qua bouwkwaliteit.

Uiteindelijk is een mini nooit een rationele keuze, maar ook ik zou er opnieuw één kopen.
geertm1969
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Lebbeke
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 apr 2009, 19:28

17 feb 2011, 12:07

Om kort te zijn. Het is de eerste mini die ik heb. Rij er zeer graag mee maar de problemen die er al zijn aan geweest ware niet van de poes. Zeer dure gevallen zoals schuifdak stuk, module van tractie en wielhoek defect, ruitenwisser bediening problemen, distributie vervangen, probleem met voorste remblokken. Er zijn voor sommige problemen wel tussenkomsten geweest maar de meeste rekningen zijn niet mis als je weet dat de wagen amper 31000km heeft op 4 jaar. Het is een fijne wagen en hebben al op het punt gestaan deze te verkopen maar omdat alles nu in orde is (momenteel) doen we hem niet weg. Jammer dat een zo een wagentje die bijna 33000 heeft gekost zo een gebreken kan hebben. Mijn Citroen nemo kost 11000€ en zo goed als 0 problemen uitgezonderd de verlichting in het dashboard die het eens liet af weten.

Heb al eens een fiesta ter vervanging gehad en het was een gewone standaard met optie radio en ik kan u verzekeren dat mini een puntje kan zuigen aan het geluid van de radio. Dit zonder extra optie sound pakket en wat nog allemaal om deze wat beter te laten klinken.

Ik zou het wel weten
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

17 feb 2011, 13:58

Met elke auto kan je natuurlijk pech hebben, maar in het algemeen staat de R56 Cooper niet bekend als een onbetrouwbare auto en kwalitatief staat de R56 zeker op een hoger niveau dan de R50/53. Ik denk dat het overgrote deel van de R56-rijders hier heel tevreden is met zijn of haar auto.

Wij rijden inmiddels al vijf jaar en 125.000 km naar volle tevredenheid in een R50 Cooper uit 2005. Problemen zijn er vrijwel niet geweest en piepjes en kraakjes heeft ie nauwelijks. Alles voelt ook nog net zo strak aan als vijf jaar geleden.
Afbeelding

Terug naar “MINI-talk”