Pagina 1 van 1

MINI ELECTRIC ACTIERADIUS GEMETEN BIJ 100 KM/H

Geplaatst: 12 sep 2020, 18:14
door MINIf57JCW
De MINI Electric heeft een relatief klein accupakket van 32,6 kWh. De actieradius die daarbij hoort is 225 kilometer, volgens Mini. Zo ver zijn wij niet gekomen tijdens onze actieradiustest. We rijden trouwens keurig 100 km/h - de snelheid die je overdag hanteert op de snelweg.

Voor beginnende EV-rijders is dat alles wat ze moeten weten: de actieradius op de boordcomputer van de Mini Electric is betrouwbaar. Voor de geoefende EV-liefhebbers wordt het nu pas interessant: we gaan het verbruik uitdrukken in kilowatturen. En aan de hand daarvan de echte actieradius berekenen.

De Mini Electric verbruikt 14,2 kWh per 100 km. Dit is gemeten bij mooi weer (22 graden) en met een gemiddelde snelheid van 94,6 km/h. Eigenlijk reden we de hele weg 100 km/h, maar het keerpunt (afrit, twee keer links, oprit) snoept iets van het gemiddelde af.

De bruikbare accucapaciteit van de Mini Electric bedraagt 28,9 kWh. De overige 3,7 kWh (32,6 kWh in totaal) is een voor de eigenaar afgeschermde buffer. Met de kennis dat 100 kilometer rijden 14,2 kWh kost, kom je met een volle accu 203 kilometer ver.

Voor een actieradius van 203 kilometer moet je wel de accu helemaal leeg rijden en dat is onverstandig en griezelig. Hou liever een buffer aan. Dat is waarschijnlijk precies wat de boordcomputer doet wanneer hij 180 kilometer voorspelt. Kortom, in theorie heeft de Mini Electric een actieradius van 203 kilometer, maar zijn realistische actieradius is 180 kilometer.

Re: MINI ELECTRIC ACTIERADIUS GEMETEN BIJ 100 KM/H

Geplaatst: 12 sep 2020, 19:43
door Peter koster
Eigenlijk alleen leuk voor regio ritjes, niemand rijd alleen op de snelweg. of je moet op de bestemming kunnen laden zodat je zeker weet dat je nog thuis komt.
Ik zeg dure auto en onpraktisch koop dan maar Bv een Renault Zoë ook leuk en veel goedkoper of is dit vloeken in de kerk :lol:

Re: MINI ELECTRIC ACTIERADIUS GEMETEN BIJ 100 KM/H

Geplaatst: 12 sep 2020, 20:22
door Coen1
Ja een Renault is als een Renault.. dus met dito slechte afwerking in vergelijking met een mini ! Want wat is de mini prachtig afgewerkt vergeleken met de concurrentie als tesla en alle andere.
Overigens ben ik het wel met je eens het ding is loodzwaar en de kilometers houden ook niet over. Maar op het moment dat mini al naar de 220 echte kilometers gaat dan komen ze met hun broer in problemen dus de bmw i3 en de andere bmw modellen. Dus eerst wordt de techniek in orde gemaakt voor bmw en daarna pas voor het broertje mini.

Re: MINI ELECTRIC ACTIERADIUS GEMETEN BIJ 100 KM/H

Geplaatst: 12 sep 2020, 22:30
door Buur
De Mini maakt al gebruik van de verouderde I3 techniek...
Naar mijn mening zou een Cooper Hybride ook niet verkeerd zijn, die is er al een tijdje in het Countryman programma dagt ik...?

Re: MINI ELECTRIC ACTIERADIUS GEMETEN BIJ 100 KM/H

Geplaatst: 13 feb 2021, 08:12
door Cannuccia
Peter koster schreef:
12 sep 2020, 19:43
Eigenlijk alleen leuk voor regio ritjes, niemand rijd alleen op de snelweg. of je moet op de bestemming kunnen laden zodat je zeker weet dat je nog thuis komt.
Door het regenereren tijdens het afremmen is de Electric in “stadsverkeer” juist zuiniger dan op snelweg. Dat is even omschakelen, want je bent gewend dat een auto onzuiniger is in stadsverkeer. Bij 95% van de ritjes die ik maak (en mss wel meer) is de range van de Electric toereikend. Momenteel hebben we meerdere auto’s staan en de Electric is de auto die we het meest gebruiken. Voor korte ritjes in de omgeving heeft ie het grote voordeel dat je ‘m niet warm hoeft te rijden. Waar dat soort ritten voor de meeste andere auto’s juist funest is voor de motor. De andere auto’s pakken we momenteel alleen als we meer ruimte nodig hebben. Of als we funritjes gaan maken van meer dan 180-200 km, want wat kunnen we anders nog doen tegenwoordig.... :ralley

Nu met de flinke vorstperiode en ijsdagen is de range wat meer beperkt, max 150 km schat ik in. Maar dit soort periodes zijn schaars, de vorige keer was 3 jaar geleden. :surrender
Maar het netwerk van laadpalen in NL is groot. Een van de beste in de wereld, dus nieuwe energie is nooit ver weg. En àls ik dan een keer in de “problemen” kom is er altijd nog Fastnet langs de snelwegen (nog niet nodig gehad).

Ik ben aanhanger van de Topgear filosofie: je draagt ook niet het hele jaar skischoenen voor de ene week skiën in het jaar. ;)

Re: MINI ELECTRIC ACTIERADIUS GEMETEN BIJ 100 KM/H

Geplaatst: 13 feb 2021, 10:20
door Peter koster
Conclusie :dus eigenlijk alleen geschikt voor regio ritjes want afremmen op de snelweg doe je zelden en tanken incl.afrekenen doe je in 4/5 min.opladen tot 80% minimaal 20/25 min. Dus we zijn met de compacte elektrische auto s nog niet waar we wezen moeten of eigenlijk wel: alleen in de stad/regio en afstanden met een middenklasser :wink:
Btw geef mij maar gewoon een echte benzineslurper met flink wat herrie dat is tenminste een beleving en dan het liefst zonder dak :zon

En wat betreft de skischoenen ik denk niet dat de gemiddelde autobezitter over meer dan 1a2 auto s beschikt.sommige hebben niet eens winterbanden :wink:

Re: MINI ELECTRIC ACTIERADIUS GEMETEN BIJ 100 KM/H

Geplaatst: 29 jun 2021, 11:13
door Xanlle
Ik ben laatst vanuit Zwolle teruggereden naar de regio Den Haag, ongeveer 165km met 100KM/uur, en bij thuiskomst had ik nog ruim 60KM over. Dat is natuurlijk weinig als je het vergelijkt met een benzine auto, maar je 'hoeft' dus niet in de omgeving te blijven.

Re: MINI ELECTRIC ACTIERADIUS GEMETEN BIJ 100 KM/H

Geplaatst: 30 jan 2022, 16:52
door Syntax
Mijn actieradius is ca 200 km rond mijn huis (Heiloo), ik kom overal, ik denk 2 x pw te moeten tanken en dat zal 's nachts zijn. Als ik verder moet zal ik met fastnet moeten tanken, maar na 1,5 uur rijden wil ik ook wel de benenstrekken en een kop koffie pakken, dus dat komt dan goed uit. Auto is dan in 15 min weer vol.

Ik rij dan wel alle kilometers in alle rust. Wat een geweldige auto!

Re: MINI ELECTRIC ACTIERADIUS GEMETEN BIJ 100 KM/H

Geplaatst: 31 jan 2022, 08:14
door BMX
Peter koster schreef:
13 feb 2021, 10:20
Conclusie :dus eigenlijk alleen geschikt voor regio ritjes want afremmen op de snelweg doe je zelden en tanken incl.afrekenen doe je in 4/5 min. opladen tot 80% minimaal 20/25 min.
Je rekent verkeerd.
Met een brandstofauto klap je de tank vol en ga je weer rijden.
Als je elektrisch rijdt en je moet (snel)laden, dan laad je bij wat je nodig hebt, niet wat maximaal interessant is. Bij aankomst gooi je m namelijk weer aan de lader zodat die wel vol zit of weer voldoende kilometers om een stuk te rijden.
Dus we zijn met de compacte elektrische auto s nog niet waar we wezen moeten of eigenlijk wel: alleen in de stad/regio en afstanden met een middenklasser :wink:
Een compacte auto is nooit bedoeld als ultieme reisauto, dus ik denk dat dus helemaal prima is!
Want hoe vaak rij je nou 150km aan één stuk?
Btw geef mij maar gewoon een echte benzineslurper met flink wat herrie dat is tenminste een beleving en dan het liefst zonder dak :zon
Dit is emotie, niet rationeel. Snap ik, daarom rij ik ook altijd open en volgas SOS